Charakterystyka zewnętrzna, dokonana przez inż. Henryka Jezierskiego, dziennikarza motoryzacyjnego od 1977 roku, wydawcę i redaktora naczelnego "MOTO" (www.moto.gda.pl).

Niszowy charakter działalności Zakładu Napraw Szyb Samochodowych "ADAN", określa nie tylko jego pełna nazwa ale także okoliczności powstania w 1994 roku. Mgr inż. Adam Borowski, absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (1983) miał wówczas za sobą pracę w działach łączności PKP, a ta instytucja nie gwarantowała ani specjalnych możliwości rozwoju zawodowego, ani - tym bardziej - odłożenia pieniędzy wystarczających do efektownego startu w działalności "na swoim" .

Trzeba zatem było postawić na specjalizację, z jednej strony potrzebną i jeszcze nie zagospodarowaną przez innych, z drugiej zaś - wymagającą w większym stopniu kapitału "ludzkiego" niż finansowego. Warunek pierwszy spełniała znakomicie ówczesna sytuacja na rynku motoryzacyjnym; szybko rosnąca liczba używanych samochodów z importu i coraz silniejszy popyt na drobne, niezbyt kosztowne usługi, takie choćby jak naprawa zarysowanej czy pękniętej szyby zamiast kupowania nowej.

Warunkowi drugiemu wychodziło naprzeciw zarówno inżynierskie wykształcenie właściciela Firmy, jak i jego determinacja w dążeniu do wejścia na rynek motoryzacyjny z ofertą najwyższej jakości. Dzisiaj Adam Borowski tak przedstawia okoliczności swojego debiutu "na swoim":

Zaczynałem od "przekopania" fachowej literatury dotyczącej technologii napraw szyb samochodowych. Postawiłem na rozwiązania amerykańskiego koncernu Glas Weld Systems, nie tylko najbardziej zaawansowane ale także pozwalające dotrzeć do praktycznie każdego fragmentu szyby. O tym jak istotny jest to atut najlepiej świadczy fakt, że nawet w obecnych, znacznie nowszych rozwiązaniach europejskich tzw. martwe pole wykluczające możliwość naprawy szyby obejmuje pas o szerokości do 10 cm od jej krawędzi. A właśnie w tym obszarze wyjątkowo często dochodzi do pęknięć.

Do dzisiaj pozostaję wierny pierwszemu wyborowi. Wprawdzie materiały i akcesoria ze znakiem Glas Weld Systems należą do najdroższych lecz w rewanżu mam pewność jakości usługi oraz możliwość spełnienia oczekiwań klientów także w sytuacjach technicznie niemożliwych dla innych warsztatów.

Wrodzona skromność nie pozwala inż. Borowskiemu wymienić innych, równie istotnych elementów składających się na końcowy efekt pracy: właściwej diagnozy uszkodzenia (nie wszystkie uszkodzenia szyb nadają się do naprawy), wyjątkowej cierpliwości, dobrego oka i pewnej ręki. Te cechy w połączeniu z dostępem do najlepszej technologii i wybitnie specjalistycznym charakterem usługi sprawiają, że do sopockiego warsztatu przyjeżdżają nie tylko klienci indywidualni, ale także np. dealerzy samochodowi.

Ba, inż. Borowskiemu zdarzyło się usuwać rysę na przedniej szybie... samochodu strażackiego, uszkodzonej od uderzenia końcówki węża. W tym wypadku nie sam fakt naprawy był najistotniejszy lecz obserwowane przez wielu okolicznych mieszkańców "mistrzostwo" kierowcy, który bezpiecznie wprowadził i wyprowadził z ciasnego podwórka potężny zestaw drabinowy na podwoziu MAN.

A ponieważ szyby stanowią istotny element nie tylko w samochodach, więc fachowa pomoc Firmy okazuje się także nieodzowna np. w naprawie witryn sklepowych czy luster w windach. Rozszerzenie zakresu działalności sopockiego warsztatu dotyczy zresztą nie tylko obsługi klientów spoza motoryzacji ale także oferowania szeregu usług pokrewnych, niejako wynikających z usługi podstawowej. Skoro Firma potrafi naprawiać szyby, to jeszcze łatwiej może dokonać np. ich wymiany na nowe.

Laika może wprowadzić w zdumienie odpowiedź na pytanie o przyczyny uszkodzeń szyb samochodowych. Ktoś powie dlaczego, skoro wiadomo, że w absolutnej większości przypadków dzieje się tak z powodu uderzeń kamyków? Niby racja, jednak w Trójmieście są to w wielu wypadkach kamyki wyrzucane nie spod kół innych samochodów lecz... porzucane przez mewy. Ptaki te mają bowiem zwyczaj - trudny do wytłumaczenia nawet przez ornitologów - transportowania kamyków na znaczne odległości i opuszczania ich w najmniej oczekiwanym momencie. Gdy taki "ładunek" spadnie na szybę samochodu, efekt łatwo przewidzieć. Stąd gośćmi w Firmie "ADAN" bywają taksówkarze oczekujący na klientów w pobliżu hoteli (szczególnie tych nadmorskich) lub restauracji, których dachy upodobały sobie nadmorskie ptaki.

Powyższa, lokalna specyfika Sopotu, Gdańska czy Gdyni nie zmienia jednak faktu, że usługi, na jakie kilkanaście lat temu zdecydował się inż. Adam Borowski były strzałem w dziesiątkę oczekiwań wszystkich zmotoryzowanych, przywiązujących wagę do bezpieczeństwa, jakie gwarantuje możliwość kontrolowania sytuacji na drodze przez czyste i całe szyby.